سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/25:: 12:44 صبح
همشهری آنلاین: کوهان شتر برخلاف تصور عام پر از آب نیست.
در عوض این برجستگی‌های عجیب از توده‌های چربی تشکیل شده‌اند- که به این حیوان مقاوم اجازه می‌دهند روزها در بیابان سفر کند بدون اینکه برای خوردن چیزی توقف کند.
شتر می تواند تا 40 کیلوگرم چری را در کوهانش ذخیره کند.(بچه شتر تا هنگامی خوردن غذاهای جامد را شروع نکند کوهان‌دار نمی‌شوند).
 هنگامی که شتر از این منبع غذایی ذخیره‌اش استفاده می‌کند، کوهانش چروکیده می‌شود و به یک طرف می‌افتد.
خوردن غذا و خواب کافی باعث می‌شود که کوهان دوباره به حالت ایستاده خود برگردد.در ضمن شتر می‌تواند در صورت موجود بودن آب هربار تا 80 لیتر آب بنوشد.

کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/25:: 12:39 صبح
شاید شما هم کنجکاو باشید بدانید که چرا پس از شنیدن صداهای بلند مثلا موسیقی پر سر و صدا تا مدتی گوش‌هایتان زنگ می‌زند.
زنگ زدن گوش‌ها ممکن است نشانه‌ای از نقصان شنوایی باشد که به علت شنیدن صداهای بسیار بلند بوجود آمده است.
 
 اما وزوزگوش یا تینیتوس(شنیدن صدا بدون وجود محرک خارجی) همچنین ممکن است به علت عفونت‌ها، جمع‌شدن موم گوش، سرگیجه، مصرف مقادیر بالای آسپیرین، و حتی تومورهای عصب شنوایی رخ دهد. البته این وزوز گوش  ممکن است تنها بیانگر  چیزی نباشد مگر پیرشدن گوش‌های شما.
کارشناسان  مطمئن نیستند چه فرآیند فیزیولوژیکی این احساس سرو صدا را در گوش ایجاد می‌کند، و تنها می‌دانند که این حالت با برخی بیماری‌ها همراهی دارد.
اگر به طور مبتلا به وزوز گوش هستید، سعی کنید اصلا به آن فکرنکنید!
مشاهدات بالینی بیانگر آن است که صرفا با متمرکز شدن بر افکار غیرمرتبط می‌تواند فعالیت را در  بخش شنوایی در قشر مغز کاهش دهد و  احساس صدای وزوز را کم می‌کند.

کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/25:: 12:37 صبح
همشهری آنلاین: هر رشته موی شما – اغلب بزرگسالان بیش از 10000 تار مو دارند- با یک ریشه به پوست سر متصل است.
ریشه مو درست در زیر سطح پوست با یک ساختمان بافتی لوله‌مانند به نام فولیکول یا پیاز مو احاطه می‌شود.
فولیکول‌ها حاوی سلول‌های رنگدانه‌داری هستند که ماده‌ای به نام ملانین را تولید می‌کنند که رنگ قهوه‌ای پوست در افراد با پوست تیره یا پس از برنزه شدن در افراد با پوست روشن هم ناشی از آن است.
 میزان ملانین پیاز مو تعیین‌کننده رنگ‌های مختلف موها از سیاه تا قرمز و بلوند است. با افزایش سن سلول‌های رنگدانه‌دار پیاز مو می‌میرند. در نتیجه در حالیکه رنگدانه کمتر و کمتری در پیاز مو تولید می‌شود موها شروع به خاکستری، سفید و نقره‌ای شدن می‌کنند.
در حال حاضر دانشمندان یقین ندارند که آیا استرس- مثلا استرس بچه‌دار شدن- نقشی در شتاب گرفتن روند سفیدشدن موها با افزایش سن دارد یا نه.
 

کلمات کلیدی :