سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/12:: 3:12 صبح
دانشمندان به تازگی موفق به کشف نوعی اسپری استنشاقی از راه بینی شده‌اند که محتوی <هورمون عشق> بوده و می‌تواند به مشاجرات زناشویی پایان دهد. پژوهشگران هفته گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کردند هورمون اکسی توسین که ارتباط آن با توانایی برخوردار شدن از روابط سالم بین فردی و حفظ مرزهای سالم روانی در برابر دیگران به اثبات رسیده است، می تواند در شرایط پر فشار اجتماعی و بروز اختلافات به کاهش استرس در انسان کمک کند. به منظور آزمایش این موضوع، پژوهشگران اسپری استنشاقی اکسی توسین را بر روی زوج‌هایی که در شرایط پر استرسی قرار داشتند، امتحان کردند. آنها دریافتند که سطح هورمون کورتیزول، یعنی هورمونی که به طور طبیعی در شرایط پراسترس بالا می‌رود، در زوج‌هایی که از اسپری استفاده می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این نتایج در کنگره بین‌المللی نورواندو کرینولوژی در پیتزبورگ ارائه شد. پژوهشگران این تحقیق می‌گویند ما به دنبال آن بودیم که بفهمیم کدام هورمون یا انتقال دهنده عصبی در بدن، اثرات مثبتی چون روابط نزدیک اجتماعی دارد. این امر ما را به سمت پژوهش بر روی اکسی توسین کشاند. دانشمندان در این مطالعه از 50 زوج خواستند تا درباره مسائلی که در روابطشان حل نشده باقی مانده بود، جروبحثی ساختگی انجام دهند. این زوج‌ها همچنین پرسشنامه‌ای را پر کردند که در آن کیفیت رابطه و میزان حمایت اجتماعی آنها از هم معلوم می‌شد. قبل از اینکه زوج‌ها دعوایشان را شروع کنند، به برخی از آنها اسپری اکسی‌توسین و به برخی دیگر ماده‌ای بی‌اثر داده شد. دانشمندان با بررسی نمونه‌هایی از بزاق افراد دریافتند که میزان کورتیزول در افرادی که اسپری را دریافت کرده بودند، کاهش یافته است. به علاوه آنها مشاهده کردند زوج‌هایی که اسپری دریافت کرده بودند، بهتر می‌توانستند احساسات مثبت و منفی خود را ابراز کنند.یک پژوهشگر در این مورد می‌گوید: <از دیدگاه روان شناختی این همان اتفاقی است که می‌خواهیم برای حل اختلاف‌ها بیفتد.>
هورمون اکسی‌توسین در مغز تولید شده و در حین زایمان و در دوره شیردهی توسط غده هیپوفیز آزاد می‌شود.
در پژوهش‌های گذشته ارتباط این هورمون با توانایی افراد در اعتماد کردن به دیگران و مراقبت از یکدیگر به اثبات رسیده بود. یک متخصص معتقد است از این هورمون می‌توان برای درمان برخی اختلالات روانپزشکی سود جست.
وی می‌گوید: <این هورمون ممکن است برای درمان اوتیسم مناسب باشد.> سال گذشته پژوهشگران سوییسی کشف کردند که هورمون اکسی‌توسین انسان را برای اعتماد مالی به غریبه‌ها تشویق می‌کند. این پژوهشگران دریافته بودند که با دادن این هورمون به افراد، میزان اعتماد آن‌ها نسبت به کسانی که مسائل اقتصادیشان را در دست دارند،بیشتر می‌شود. متخصصان معتقدند این هورمون به انسان کمک می‌کند تا بر ترس و خجالت خود از اطرافیان غلبه کند.

منبع:سایت خبر چین


کلمات کلیدی :