سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/28:: 11:13 عصر

محققان ام ای تی و دانشگاه هنگ کنگ مایع تجزیه پذیری یافته اند که میتواند زخمهای باز را فقط در چند ثانیه ببندد ، این مایع محلولی است از چند قطعه پپتیدی کوچک . وقتی محققان این محلول را روی زخمهای موشها تست کردند متوجه شدند که این محلول تشکیل یک ژل محافظتی میدهد که قادر است خونریزی را سریعا متوقف کند .
مزایای این محلول در مقایسه با روشهای معمول عبارتند از :
- در محیطهای مرطوب میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
- واکنشهای ایمنی را بدنبال ندارد .
- به سلولهای همسایه آسیب نمی رساند .
- تجزیه پذیر است و به اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن تجزیه می شود .
محققان امیدوارند این محلول پپتیدی خواهد توانست نقش مهمی را در درمان زخمهای انسان داشته باشد .
اطلاعات بیشتر


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/28:: 10:9 عصر

جام‌جم آنلاین: همه کودکانی که در انگلستان متولد می‌شوند از این پس طی دو هفته پس از تولد از لحاظ ابتلا به اختلال گلبول خونی داسی شکل مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
کم‌خونی داسی شکل بیماری است که ظرفیت طبیعی حمل اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شدت آن متغیر است.
به گزارش بی‌بی‌سی ، با این آزمایش غربال‌گری ، کودکانی که در معرض خطر انواع شدید بیماری قرار دارند مشخص می‌شود.
در انگلستان همه زنان باردار باید در اوایل بارداری از لحاظ داشتن ژن کم‌خونی داسی شکل یا اختلال خونی مشابهی به نام تالاسمی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
در صورتی که زن حامل این ژن باشد ، همسرش نیز از این نظر بررسی می‌شود.
در مورد زوج‌های در معرض خطر ، مشاوره و تست‌های تشخیصی سلامت فرزندشان انجام می‌گیرد.
به گفته محققان بهتر است زوج‌ها پیش از بچه‌دار شدن این آزمایشات غربال‌گری را انجام دهند.



کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/28:: 10:1 عصر

جام‌جم آنلاین: محققان امریکایی در یک مطالعه بین‌المللی ژنی به نام کیبرا را شناسایی کرده‌اند که با عملکرد حافظه انسان ارتباط دارد.
به گزارش ساینس دیلی، این محققان می‌گویند براساس یافته‌های فوق و شناخت نحوه عملکرد حافظه در سطح ملکولی می‌توان داروهای جدیدی جهت درمان بیماری‌هایی که بر حافظه تاثیر می‌گذارند مانند آلزایمر و پارکینسون ، تولید کرد.
این گروه ، پانصد هزار مارکر DNA را به طور همزمان آنالیز کرده نقشه ژنتیکی مربوطه را برای شرکت‌کنندگان در مطالعه حافظه تهیه کردند.
محققان در جستجوی مدل‌های ژنتیکی که همواره در یک گروه وجود داشت و در گروه دیگر نبود ، با مقایسه نقشه ژنتیکی افراد دارای حافظه خوب با گروه دارای حافظه ضعیف، ژن کیبرا را یافتند.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/28:: 9:59 عصر

جام‌جم آنلاین: محققان دانشگاه آبردین موفق به کشف ملکول‌هایی شده‌اند که قادرند به درمان سرطان ، بیماری قلب و دیگر مشکلات جدی کمک کنند.
به گزارش بی‌بی‌سی ، دانشمندان ملکولی را در چشم یافته‌اند که از تشکیل عروق خونی در قرنیه چشم جلوگیری می‌کند.
شناخت علت عدم رشد عروق خونی می‌تواند به تولید داروها و همچنین به یافتن درمان بیماری‌های چشمی و انواع مختلف جراحات چشم کمک کند.
مطالعه فوق توسط محققان دانشگاه آبردین و کالج پزشکی جرجیا انجام گرفت. دکتر مارتین کالینسون یکی از محققان این دانشگاه می‌گوید ملکول فوق یک یافته شگفت‌انگیز است.
این یافته به درمان بیماری‌هایی همچون سرطان ، بیماری‌های قلبی ، آرتریت ، سکته مغزی و اختلالات چشمی مانند دژنراسیون ماکولار کمک می‌کند.
قرنیه ، پنجره نگاه ما به جهان است. اگر عروق خونی در آن رشد کنند شفاف نخواهد بود و لذا مانع دید می‌شود. در یک چشم طبیعی عروق خونی در بخش سفید چشم هستند اما در قرنیه یافت نمی‌شوند.
بیماری یا آسیب می‌تواند سبب عروقی شدن قرنیه شود یعنی در آن رگهای خونی تشکیل شود.
این پدیده در مورد بیماری‌های دیگر مانند سرطان هم حائز اهمیت است چرا که تومورها براساس توانایی‌شان برای جذب عروق خونی قادرند رشد کنند.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/18:: 2:34 صبح

تفنگ ژنی و کاربرد آن


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/14:: 11:39 عصر

بنیاد آمریکایی "اکس پرایز" اعلام کرده که بزرگترین جایزه پزشکی تاریخ را برای تحقیقات بخش خصوصی در زمینه علم ژنتیک در نظر گرفته است.این بنیاد جایزه ده میلیون دلاری خود را برای رمزگشایی از صد ژنوم (نقشه ژنتیکی) انسان در مدت ده روز در نظر گرفته است.سازماندهان این طرح می گویند مطالعه پویای اجزای شیمیایی سازنده ژن ها (genetic sequencing)، در خط مقدم تحقیقات علمی آینده قرار دارد که نهایتا منجر به تهیه برنامه درمانی ویژه برای هر بیمار خو! هد شد. آنها می گویند پزشکان در آینده می توانند با استفاده از این اطلاعات میزان مستعد بودن افراد به بیماری های مختلف و ارتباط ژنتیک امراضی مانند سرطان و آلزایمر را تشخیص دهند.
منبع


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط گروه زیست شناسی در 85/7/14:: 11:38 عصر

جایزه نوبل در رشته شیمی به راجر کورنبرگ استاد دانشگاه استانفورد در آمریکا اعطا شده است. پدر آقای کورنبرگ نزدیک به نیم قرن پیش برنده جایزه نوبل پزشکی شده بود.این جایزه به خاطر تحقیقات پروفسور کورنبرگ در این زمینه که سلول ها چگونه اطلاعات را از ژن منتقل می کنند تا پروتئین تولید کنند به وی تعلق گرفت.نوبل یک جایزه بین المللی است که هر ساله توسط بنیاد نوبل در استکهلم سوئد اعطا می شود.پروفسور کورنبرگ، دانشمند 59 ساله آمریکایی،! در مصاحبه ای با خبرنگاران در پایتخت سوئد گفت: "وقتی تلفن زنگ زد کاملا گیج و مبهوت بودم. هنوز هم می لرزم. امیدوارم به زودی بتوانم آرام بگیرم."
منبع    


کلمات کلیدی :